Formation of the professional ethics of a teacher in the conditions of transformation processes in the social and humanitarian sphere of modern Ukraine

Автор(и)

  • Iryna Matiykiv
  • Oksana Chornopyska
  • Tetyana Yakymovych

Ключові слова:

professional ethics, professional training teacher, ethical activity, moral and ethical values, ethical norms, ethical knowledge

Анотація

Turning to a new type of teacher training paradigm, based on the ideas of humanism, spirituality, patriotism, etc., becomes an urgent problem of domestic education. This is due to a number of reasons: the state of war and preparations for post-war reconstruction, the search for new ways of personal education in the conditions of transformational processes in the social and humanitarian sphere. Such factors change society’s requirements for professional ethics, while at the same time the individual’s need for the formation of new moral and ethical values grows. The purpose of the article: to theoretically substantiate and reveal the peculiarities of the professional ethics of teachers of vocational training in the context of transformational processes of the social and humanitarian sphere of modern Ukraine.

It was found that the general scheme of a teacher’s professional activity contains value orientations and professional ethics; general and special abilities; professionally significant personality qualities; professionally necessary knowledge, area of professional competence; professional skills and abilities; professional equipment. The structure of the teacher’s personality requires the presence of such basic qualities as: social and universal (ideality, citizenship, morality, pedagogical orientation and aesthetic culture); professional-pedagogical (theoretical and methodical readiness for the specialty; psychological-pedagogical readiness for professional activity; development of practical pedagogical skills and abilities); emotional sensitivity; strong-willed qualities; peculiarities of temperament; health status

Ethical activity of a teacher is closely related to other types of activity, therefore it can be implemented in various subject forms: ethical education, organization of ethical experience, ethical self-education. Professional education teachers’ awareness of moral and ethical values and understanding of how these values are perceived by their students is one of the elements of ethical consciousness. Requirements for compliance with ethical norms perform the function of regulating behavior, communication and activity.

The formation of the professional ethics of a teacher of vocational training in professional (vocational and technical) educational institutions involves several interrelated stages, based on which a certain type of training prevails. The first stage (propaedeutic) is the diagnosis of the level of formation of the professional ethics of the teacher of vocational training. The second stage (main) is the acquisition of a system of professionally important ethical knowledge, the development of motivation for moral activity. The third (final) stage is aimed at ensuring independent replenishment of the necessary ethical knowledge, self-improvement of professional ethics based on the information obtained at the previous stages.

Посилання

Балл Г. О. Гуманізація загальної та професійної освіти: сучасна актуа¬льність і психолого-педагогічні орієнтири. Неперервна професійна освіта: проблеми пошуки, перспективи: монографія / За ред. І. А. Зязюна. К.: ВІПОЛ, 2000. С. 134–157.

Барановська Л. В. Формування культури мови студентів аграрного вузу (на матеріалах навчання з дисциплини «Ділова укр. мова»): дис канд. пед. наук: 13.00.04. К., 1995. 236 с.

Борисова С. В. Формування національної самосвідомості майбутніх учителів засобами українського музичного мистецтва: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Луганськ, 2002. 292 с.

Васянович Г. П. Педагогічна етика: Навч. метод. посібник. Львів: Норма, 2005. 344 с.

Вишневський О. І. На тернистому шляху до себе. Рідна школа. 1995. № 5. С. 12.

Вознюк Н. М. Етико-педагогічні основи формування особистості. К.: Центр навчальної літератури, 2005. 196 с.

Гасюк Л. М. Формування професійної етики молодших спеціалістів сфери побутового обслуговування у системі навчально-виховної роботи коледжу: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. К., 2004. 23 с.

Гинецинский В. И. Знание как категория педагогики: Опыт педагогической когитологии. Л.: Изд-во Ленинградского ун-та, 1989. 144 с.

Головань М. С. Професійна компетентність викладача вищого навчального закладу. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія: Педагогіка і психологія. Збірник статей. Ялта: РВВ КГУ, 2014. Вип. 44. Ч. 3. С.79-88.

Горчакова О. Морально-етичний аспект професіоналізму педагога вищої школи. Дидактика професійної школи: Зб. наук. пр.: Випуск ІІІ. / Ред. кол.: С. У. Гончаренко (гол.), В. О. Радкевич, І. Є. Каньков¬сь¬кий (заст. гол.) та інші. Хмельницький: ХНУ, 2005. С. 42–45.

Грива О. А. Соціально-педагогічні основи формування толерант-ності у дітей і молоді в умовах полікультурного середовища. К.: Пара¬пан, 2005. 228 с.

Гузій Н.В. Педагогічний професіоналізм: історико-методологічні та теоретичні аспекти: Монографія. К.: НПУ ім.. М.П.Драгоманова, 2004. 243с.

Дегтярьова Г., Якимович Т. Особистісний та діяльнісний підходи у післядипломній освіті інженерно- педагогічних працівників. Вісник Львів. ун-ту: Серія педагогічна. 2005. Вип. 19. С. 369–378.

Етика: навч. посібник / В. Лозовой, М. Панов, О. Стасевська та ін.; за ред. проф. В. Лозового. К.: Хрінком Інтер, 2002. 224 с.

Козловська І.М. Формування професійних та духовних цінностей фахівців в контексті національного виховання особистості. Нові технології навчання. № 66. Частина 1: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. К.-В., 2010. С. 107–113.

Лузік Е.В. Професійна компетентність викладача вищого технічного навчального закладу як домінуюча умова ефективності підготовки майбутніх фахівців до управлінської діяльності. URL : http://er.nau. edu.ua:8080/handle/ NAU/14358.

Макаренко А. С. Дисциплина, режим, наказание и вознаграждение Сочинения: В 5 т. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1951. Т. 5. 119 с.

Марчук І. П. Формування професійно-моральних якостей майбут¬ніх працівників правоохоронних органів у вищих навчальних закла¬дах МВС України: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 Кірово¬град, 2005. 23 с.

Матійків І. М. Емоційна компетентність педагога як чинник позитивної взаємодії в професійному середовищі. Молодь в умовах нової соціальної перспективи» : збірка наукових праць. Випуск 16. Київ, 18 травня 2017 року. К., 2017. С. 468-472

Мірошник З.М., Талаш І.О. побудова професіограми викладача вищої педагогічної школи: рольовий підхід. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені ЕС.Костюка НАПН України. Проблеми сучасної психології. 2014. Випуск 23 С.413-424.

Ситаров В. А., Маралов В. Г. Педагогика и психология ненасилия в образовательном процессе: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. завед. / Под ред. В. А. Сластенина. М., 2000. 216 с.

Сорочинська В. Є. Соціалізація і формування ціннісних орієнтацій студентської молоді. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб. наук. пр. Випуск 11 Київ–Вінниця: ДОВ «Вінни¬ця», 2006. С. 381–393.

Теоретичні та методичні засади управління підготовкою фахівців з педагогіки вищої школи на основі компетентнісного підходу в межах європейської кре¬дитно-трансферної системи організації навчального процесу : монографія / З. В. Рябова, І. І. Драч, Н. О. Приходькіна та ін.. К. : ТОВ «Альфа- Реклама», 2014. 338 с.

Тимченко Н. С. Формування професійно-етичних якостей майбут¬ніх службовців-митників: автореф. дис канд. пед. наук: 13.00.04 К., 2003. 20 с.

Титаренко І. О. Формування етичних відносин між вчителями в сис-темі методичної роботи школи. Педагогіка і психологія професійної освіти: результати досліджень і перспективи: Зб. наук. пр. / За ред. І. А. Зязюна та Н. Г. Ничкало. К.: НТУ «ХПІ», 2003. С. 556–562.

Тітаренко Н.Ю. Інноваційна система саморозвитку викладача університету. Вища освіта України: теоретичний та науково-методичний часопис: Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології». 2014. № 3 (54). С.435 441.

Торба Ю. І. Педагогічна підготовка викладачів спеціальних дисцип-лін та педагогів професійного навчання ПТНЗ у системі післядипломної освіти: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. К., 2004. 20 с.

Федірчик Т.Д. Теоретико-методичні засади розвитку педагогічного професіоналізму молодого викладача вищої школи в процесі науково-педагогічної діяльності : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Чернівці, 2016. 452с.

Хоружа Л. Л. Розвиток етичної компетентності майбутнього вчите-ля як багатофакторний процес. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2003. № 5. С. 42–52., с. 42

Чепіль М. М. Теорія і практика формування національної свідомос¬ті дітей та молоді Галичини (друга половина ХІХ ст.–1939 р.): авто¬реф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.01. Х., 2001. 44 с.

Чернокозова В. Н., Чернокозов И. И. Этика учителя. Педагогическая этика. К.: Радянська школа, 1973. 234 с.

Шарко В.Д. Методологічна підготовка викладача внз як умова підвищення результативності його професійної діяльності. Науковий вісник ХДМІ. 2009 №1(1), С. 66- 73

Щербак О. І. Нові технології у професійній підготовці майбутніх фахівців. Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992–2002: Зб. наук. пр. до 10 річчя АПН України. Харків: «ОВС», 2002. Ч. 2. С. 171–182.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-28