A philosophical and anthropological approach to the research of the problems of dialogic training of future teachers in the conditions of the modern war challenges

Автор(и)

  • Kateryna Fomin Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Ключові слова:

value transformation, Russian aggression in Ukraine, dialogic learning, philosophical and pedagogical anthropology, future teachers, intercultural dialogue

Анотація

The article defines the main theoretical principles of philosophical and pedagogical anthropology in the organization of dialogic training of future teachers, taking into account the challenges of the Russian-Ukrainian war. The author analyzes the methodology of the outlined problem in historical retrospect - from the ancient Greek philosophers to modern educators’ scientific works. The importance of the implementation of an anthropological approach in the organization of dialogic learning, development, and education of the individual is emphasized. It is well-founded that philosophical-pedagogical anthropology allows a thorough analysis of the essence, and the existence of a human being, his/her spiritual and mental world; to realize each individual’s uniqueness of the inner world; take into account the opinion that humanity has no future without proper unity, dialogue of cultures, interaction, and communication, etc. The author asserts that the implementation of the principle of dialogue in the educational process is a real change of vector: from knowledge to creative thinking and human culture. Considerable attention is paid to the issue of the transformation of values, considering the war challenges, the mental characteristics of Ukrainians, and subjective and objective factors. In the article, dialogue is considered a form of education under the conditions of freedom of both the teacher and the student, interaction based on the principles of humanism and tolerance. It is emphasized that in the analysis of the problem of dialogic learning, it is worth taking into account the personification of the interlocutor’s message expressed in the dialogue because, without this, the exchange of ideas can be formal in nature. It was revealed that in the conditions of Russian military aggression against Ukrainian society, there was a value revaluation not only in education but also in other spheres of public life. Therefore, the author convincingly proves the necessity to study the outlined problem in an interdisciplinary context, both educational and intercultural dialogue.

Біографія автора

Kateryna Fomin, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри педагогіки початкової освіти

kateryna.fomin@pnu.edu.ua

Тел.: +380506768806

Посилання

Андрущенко В. П. Роздуми про освіту: філософія і методологія. Київ: «МП Леся», 2012. 784 с.

Бех, І. Д. Методологічний простір сучасного виховного процесу. Вибрані наукові праці. В 2-х т. Т. 1. Виховання особистості. Чернівці: Букрек, 2015. С. 600–650.

Биков, В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ: Атіка, 2009. 684 с. 4.Будник, О. Б. Професійна підготовка майбутнього учителя початкової школи до соціально-педагогічної діяльності: теорія і методика: монографія. Дніпропетровськ: Середняк Т. К., 2014. 484 с.

Budnyk, O., Kushniruk, S., Tsybulko, L., Shevchenko, A., Fomin, K. & Konovalchuk, I. (2022). Education innovations: new wartime experience of Ukrainian universities. Journal for Educators, Teachers, and Trainers JETT, 13 (5), 464-471. ISSN: 1989-9572. https://jett.labosfor.com/index.php/jett/article/ view/1043/698 https://doi.org/10.47750/jett.2022.13.05.042

Budnyk O. Educational Model of a Modern Student: European Scope. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Scientific Edition: Series of Social and Human Sciences. Vol. 3, No. 2-3(2016), P. 9-14 ( https://doi.org/10.15330/jpnu.3.2-3.9-14).

Васянович, Г. П. Методологічні контексти педагогічної науки на сучасному етапі її розвитку. Вибрані твори у 7 т. Т. 7. Львів: Норма, 2015. С. 164 –186.

Васянович, Г., Онищенко, В. (2013). Дидактичні засади професійної освіти у контексті фундаментальних педагогічних теорій. Педагогіка і психологія професійної освіти, 6, 9-34.

Год, Б. В. Виховання в епоху Європейського Відродження (середина ХIV – початок ХVII століття). Полтава: АСМІ, 2004. 464 с.

Гончаренко, С. У. Методологічні засади побудови педагогічної теорії. Професійна освіта: педагогіка і психологія: українсько-польський щорічник. 2012. № 14. С. 37-50.

Гончаренко, С. У. Методологія. Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 498-500.

Гончаренко, С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.

Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Зязюн, І. А. Філософія педагогічного світогляду. Професійна освіта: педагогіка і психологія (українсько- польський, польсько-український журнал. За ред. Т. Левовицького, І. Зязюна, І. Вільш, Н. Ничкало. 2004. № 6. Ченстохова – Київ, 2004. С. 209-231.

Кремень, В., Ткаченко, В. Україна: шлях до себе: проблеми суспільної трансформації. Київ: Др. Укр., 1998. 446 с.

Педагогічна майстерність, за заг. ред. І. А. Зязюна. Київ: Вища шк., 1997. 349 с.

Сичивиця, О. Методологія та філософія. Предмет і проблематика філософії. За заг. ред. М. А. Скрипник, З. Е. Скрипник. Львів: Львів. банк. Інститут Національного банку України. 2001. С. 291-315.

Карпюк, Ю. Я. (2018). Аксіологогічні та антропологічні чинники та їх вплив на психологічну готовність до ведення військового конфлікту в Україні. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Психологія. Вип. 1. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2018_1_9

Коменський, Я. А. (1940). Велика дидактика. Вибрані педагогічні твори. Т. 1, за ред. проф. А. А. Красновського. К.: Радянська школа.

Кремень, В. Г. (2010). Людиноцентризм „філософії серця“ Г. С. Сковороди – основа національного світобачення: матеріали українсько-турецької філософсько-педагогічної конференції „Григорій Сковорода та Фетхуллах Гюлен: сучасність традиції гуманізму“. К., 5–9.

Лисенко, О. (2010). Повсякденна історія війни: методологічні нотатки. Методологія, історіографія та джерелознавство. 13(2), 8-22. http://history.org.ua/JournALL/war/war_2010_13/2.pdf

Онищенко, В. (2013). Виховний ідеал в контексті педагогічної аксіології: традиції і новаторство. Етика та естетика педагогічної дії. Вип. 5, 42-53.

Rembierz, M. (2021). Revaluations of the times of pandemics: on the interference of the pandemic in the world of human values. Transformacje, 3, 132-146.

Ушинський, К. Д. Людина як предмет виховання. Спроба педагогічної антропології. Вибрані педагогічні твори: у 2 т. К.: Рад. шк., 1983. Т. 1: Теоретичні проблеми педагогіки. С. 192-471.

Fomin, K. Research of the Problem of Dialogue Education Implementation in the Future Primary School Teachers’ Training Process: Philosophical and Anthropological Approach. Scientific Bulletin of Chełm. Section of Pedagogy, 2018. №1. P. 21-34.

Fomin, K. Features of Projecting the Higher Educational Environment in the Context of Training Teachers to the Organization of Dialogue Education of Primary School Pupils. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, 6(1) (2019). P. 68-75. https://doi.org/10.15330/jpnu.6.1.67-75.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-28