Social and humanitarian aspects of teacher’s educational activities in the conditions of war

Автор(и)

  • Jurij Kozlovs´kij Національний університет «Львівська політехніка»
  • Volodimir Prusak Національний лісотехнічний університет України
  • Irina Pastirs´ka Національний університет «Львівська політехніка»
  • Marianna Gavriljuk Національний університет «Львівська політехніка»
  • Stanislav Navrotnij Національний лісотехнічний університет України

Ключові слова:

education, spirituality, peculiarities of education, types of education, school youth, student youth, teacher, war

Анотація

The choice of researched topic is due to the fact that school and student youth are mostly influenced not so much by direct hostilities, but actually by psychological pressure from conflicting information in the mass media and social networks. The importance of the spiritual development of young people, their choice of strategic spiritual landmarks in a difficult military situation under the pressure of chaotic information, is beyond doubt. Integrating social, axiological, culturological and religious aspects of personality development, the article substantiates the peculiarities of spiritual education of youth in the conditions of war. This is primarily the growth of the role of Christian values of Ukrainians in the conditions of war, when emotional feelings of fear, desire for revenge, hatred of the enemy should not distort the soul of a young person. Modern education should take into account the accumulated Christian traditions and serve the dignified formation of the individual, the formation of public society on the basis of moral values and the idea of an optimistic perception of the world: the coordination of universal and Christian values in the conditions of war requires teachers to pay more attention to this aspect of the spiritual development of young people. Secondly, the culture of modern pre-war youth in a number of cases did not have strong national roots, strengthened by the possibilities of computerization and the creation of virtual worlds, where ethno-cultural identity is lost: therefore, there is the need for a combination of the efforts of educators who protect young minds from the harmful negative influence of social networks and tolerantly develop patriotic elation among young people, in particular through the means of art. It is optimal to ensure in the field of education a worldview synthesis of knowledge and Faith in a holistic process of world perception for the return of the moral ideals of humanity. Comprehensive support for the revival of positive cultural potential and restoration of the authenticity of the historical heritage of the Ukrainian people is also necessary. The striking growth of national consciousness among the population of Ukraine in the conditions of war should become for young people a decisive link in the education of true patriots of Ukraine, respect for its language, culture, science, etc. The national system of education in Ukraine, which is based on long historic traditions of folk pedagogy, in the conditions of war requires educators to constantly support the national spirit of the youth. This means an emphasis on the positive aspects of the revival and creation of new works of Ukrainian national art, support of the Ukrainian language, participation in volunteer activities, various assistance to the front and people affected by the war, preserving the memory of heroes as a shrine, fostering pride in belonging to the Ukrainian nation, etc. The peculiarities of the types of youth education (civic, moral, ecological, economic, aesthetic, legal, intellectual, labor, physical, etc.) in the conditions of war are determined.

Біографії авторів

Jurij Kozlovs´kij, Національний університет «Львівська політехніка»

доктор педагогічних наук, професор,

заступник директора з науково-педагогічної роботи Інституту права, психології та інноваційної освіти,

yuriy.m.kozlovskiy@lpnu.ua

098 245 04 12

Volodimir Prusak, Національний лісотехнічний університет України

доктор педагогічних наук, доцент,

завідувач кафедри дизайну,

vfpr@ukr.net, v.prusak@nltu.edu.ua

067 261 74 31

Irina Pastirs´ka, Національний університет «Львівська політехніка»

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри іноземних мов

irynna.pastyrska@gmail.com

068 110 37 66

Marianna Gavriljuk, Національний університет «Львівська політехніка»

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри іноземних мов

mhavrilyuk@gmail.com

067 530 39 39

Stanislav Navrotnij, Національний лісотехнічний університет України

старший викладач кафедри дизайну 

s.navrotnyy@nlty.edu.ua

067 375 54 072

Посилання

Груць Г. Релігійно-духовні цінності як умотивовані потреби розвитку особистості студентів: історичний аспект. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип. 35, том 2. С. 238–247.

Етика та естетика : навч. посіб. / В. Л. Петрушенко та ін. ; за ред. В. Л. Петрушенко. Львів : Новий Світ- 2000, 2011. 308 с.

Ісіченко Ігор, архієпископ. Християнська аскеза у суспільстві споживання. Духовні засади розвитку людства в епоху глобалізації та українська перспектива : матеріали наук.-практ. конф. Київ : Національна академія управління, 2005. С. 47–57.

Клименко Д. Вплив ЗМІ на формування духовності молоді. Проблема духовності сучасної молоді: реалії та перспективи : матеріали Міжрегіон. наук.-практ. конф. молодих дослідників, м. Житомир, 8 листоп. 2007 р. Житомир : Вид-во ПП Сахневич, 2007. С. 198–200.

Кловак Г. Т. Генеза підготовки майбутнього вчителя до дослідницької педагогічної діяльності у вищих педагогічних навчальних закладах України (кінець XIX – XX століття) : дис... д-ра пед. наук : 13.00.01. Умань, 2005. 531 с.

Козир В. Моральні цінності сучасної молоді. Проблема духовності сучасної молоді: реалії та перспективи : матеріали Міжрегіон. наук.-практ. конф. молодих дослідників, м. Житомир, 8 листоп. 2007 р. Житомир : Вид-во ПП Сахневич, 2007. С. 43–46.

Козловський Ю. М. Інтеграційні процеси в професійній освіті: методологія, теорія, методики : монографія. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2018. 420 с.

Козловський Ю., Козловська І. Морально-релігійні аспекти діяльності викладача закладу вищої технічної освіти. Проблеми освіти: збірник наукових праць ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2019. Вип. 91. С. 229–233.

Козловський Ю. М., Захаряш О. С. Духовний розвиток українського студентства у контексті християнського світогляду. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 76, Т. 1. С. 174–178.

Коліщук С. В. Християнські цінності в системі підготовки молодшого спеціаліста. Таврійський вісник освіти. 2013. № 2 (42). С. 60–64.

Костенко Р. В. Вплив християнської релігії на особистість у процесі її соціалізації. Виховання і культура. 2001. № 1(1). С. 62–66.

Хоменко Л.-С. Психологічні особливості впливу змін на психіку людини в умовах інформаційної війни. Актуальні проблеми вищої професійної освіти : збірник наукових праць / за заг. ред. Л.В. Барановської. Київ : НАУ, 2022. С. 87–88.

Самбор А. М., Самбор М. А. Християнство як підґрунтя духовного виховання майбутніх вчителів. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. 2014. № 2. С. 12–19.

Скотний В. Виховання душі. Молодь і ринок. 2011. № 7. С. 5–10.

Чернілевський Д. В., Пшеничнюк О. В., Сідячева Н. В. Духовна культура особистості : навч. посіб. Київ ; Вінниця: Академія креативної педагогіки, 2009. 384 с.

History of Christian Spirituality. New York: The Seabury Press, Bouyer Louis. The Spirituality of the New Testament and the Fathers : transl. from French. 1982. Vol. 1. P. 38–40.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-28