Conceptual model of the modern multi-vector people-centered development of the educational institution as a complexly organized system

Автор(и)

  • Ľjudmila Kalinina Інститут педагогіки НАПН України
  • Natalija Lisova НАПН України
  • Alla Zagorodnaja НАПН України
  • Olena Binic´ka Хмельницька гуманітрно-педагогічна академія

Ключові слова:

supporting educational institution, conceptual model, multi-vector, people-centered development

Анотація

In the course of the research, it was determined that the strategic tasks of the reforming education management are the modernization of the existing management system and the transition to the state-public form of decentralized management based on the principles of people-centered trust.

The essence of such concepts as “modeling” and “model” has been revealed, theoretically based conceptual model of multi-vector people-centered development of the supporting educational institution as a socio-cultural ternary system “child - supporting school – community” based on trust foundations of human-centrism and as a complex mega-system has been presented.

It is emphasized that during the construction of the conceptual model and sub-models in this research, we were guided by the level system of methodological knowledge, various methodologies of the system approach

- hard and soft, - synergy, the philosophy of information civilization, etc., as well as theories that consider the formation of people-centered societies, which are represented by various scientific schools of management.

Theoretically grounded conceptual model of multi-vector people-centered development of the supporting educational institution and vectors of innovative development of the supporting school have been presented: “School of trust formation” – “School of public trust” – “School of culture of trust”. The “School of trust formation” is considered as a resource for the own development of the supporting school, in which student, pedagogical and parental teams begin to study and build a trusting subject-subject interaction in various types of activities on the basis of the concept of child (human) centrism, human and symbolic capital “trust/mistrust”, implement step by step the program “Lessons of trust in the modern school”, projects, activities.

During the modeling and practical implementation of the conceptual model, the key ideas in the context of decentralization and united territorial communities were identified and implemented in the activities of the supporting educational institutions. These are the ideas of freedom and personal responsibility, peace and tolerance; social justice and equal access to quality education; implementation of full-fledged organizational, academic and financial autonomy; self-governance in institutions with the focus on personality development, improving the quality of processes and results of the subjects’ activities, efficiency of processes; equality and compliance with the main principles of successful activity – trust, social guarantees, social justice.

Біографії авторів

Ľjudmila Kalinina, Інститут педагогіки НАПН України

докторка педагогічних наук, професорка, вчена секретарка

gelena@i.ua.

Natalija Lisova, НАПН України

старша наукова співробітниця відділу економіки та управління загальною середньою освітою ІП НАПН України,

докторка педагогічних наук, старша наукова співробітниця,

Відділ економіки та управління загальною середньою освітою

Alla Zagorodnaja, НАПН України

докторка педагогічних наук, доцентка, провідна наукова співробітниця,

відділ історії та філософії освіти НАПН України,

z_alla@i.ua

Olena Binic´ka, Хмельницька гуманітрно-педагогічна академія

кандидатка економічних наук, доцентка,

проректорка з економічних питань

o.binytska@gmail.com

Посилання

Gill S., Thomson G. Human-Centred Education A practical handbook and guide. London: Routledge; 1st edition., 2017. 176 р. https://doi.org/10.4324/9781315454214

Аджемоґлу Д., Робінсон Д. А. Чому нації занепадають. Походження влади, багатства та бідності; пер. з анг. О. Демянчук., 3-є вид. Київ: Наш формат, 2018. С. 41.

Алєксєєва С. В. Форми та методи онлайн консультування майбутніх фахівців з розвитку професійної кар’єри. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2016. № 44. С. 194–198.

Арістова Н. Сучасні підходи до розуміння змісту, сутності і структури поняття «мотивація» в науковій літературі. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», 2017, Випуск LXXIX, Том 2. С. 9–13.

Відкрита освіта: інноваційні технології та менеджмент: кол. монографія / за наук. ред. М. О. Кириченка, Л. М. Сергеєвої. Київ: Інтерсервіс, 2018. С. 101.

Габермас Ю. Структурні перетворення у сфері відкритості: дослідження категорії громадянське суспільство; переклад з німецької А. Онишко. Львів : Літопис, 2000. 317 с.

Giddens E. Sociology. Polity Press; 6th Edition (20 Mar. 2009). 1000 р.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. С.213. 373 с.

Greene R. The 48 Laws of Power. New York, 2000. p. 452.

Драйден Г., Вос Дж. Нова парадигма освіти у глобальному світі. URL: http://dlse.multycourse.com.ua/ua/ page/15/50#3.

Закон України «Про освіту». Київ: Паливода А. В., 2018. 128 с. (Закони України). Стаття 12. С. 1.

Калініна Л. М. Науковий дискурс сучасних методологій організаційного механізму управління в сфері освіти. Рідна школа. 2017. № 1–2. (січень-лютий). С. 8–17.

Калініна Л. М. Система інформаційного забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом: монографія. Київ: Айлант, 2005. 275 с.

Калініна, Л. М. Управління новою українською школою. Порівняльна характеристика концептуальних змін. Директор школи. 2017. № 1-2. С. 19.

Калініна Л. М., Мелешко В. В., Осадчий І. Г., Паращенко Л. І., Топузов М. О. Управління загальноосвітніми навчальними закладами як активними системами: моделі та механізми. Л. М. Калініна (ред.). Київ: Педагогічна думка. 2018. С. 102. 224 с.

Конституція України. URL: https://ips.ligazakon.net/document/z960254k ?an=2.

Концепція «Нова українська школа». URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska- shkola-compressed.pdf.

Methodology and Pedagogy. URL: http://www.amvsomerset.org.uk/guidance/methodology-and-pedagogy/.

Кремень, В.Г., Луговий, В.І., Топузов, О.М., Регейло, І.Ю.,& Базелюк, Н.В.(2020). Про виконання Програми спільної діяльності Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України на 2017-2020 роки. Вісник Національної академії педагогічних наук України. URL: https:// visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/96. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-2-3

Лісова Н. І. Державно-громадське управління розвитком загальної середньої освіти в малих містах України : [монографія]. За наук. ред. Л. М. Калініної. Черкаси : Видавець ФОП Пономаренко Р. В., 2018. 360 с.

Лісова Н. І. Державно-громадське управління: тенденції, довіра, школа. Scientific journal innovative solutions in modfrnscience. 2018. № 1 (20). C. 79–92. URL: http://naukajournal.org/index.php/ISMSD/ article/view/1429/1524 URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/713340

Лісова Н. І. Наукові основи державно-громадського управління загальною середньою освітою. Інженерні та освітні технології. Кременчук, 2018. № 1 (21). С. 76–84. URL:http://lib.iitta.gov.ua/710863/ https://doi.org/10.30929/2307-9770.2018.21.11

Лісова Н. І. На шляху до нової української школи. Нова педагогічна думка. 2017. № 2 ( 90). С. 16-20.

Лісова Н. І. На засадах нової Української школи: довірча взаємодія, цінності, демократична форма управління. Slovak international scientific journal. 2018. № 15. С. 13–16. URL: http://lib.iitta.gov. ua/713337/.

Лісова Н. І. Модернізація управління відділу освіти в умовах децентралізації та демократизації. Молодь і ринок. 2017. № 3 (146). С. 56–61.

Лісова Н. І. Феномен механізмів державно-громадського управління розвитком загальної середньої освіти. Психологічно-педагогічні проблеми сільської школи. Умань, 2018. С. 170¬–183. URL: http:// lib.iitta.gov.ua/712492/ https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2018.134908

Локшина О. І. Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року / О. Локшина. Український педагогічний журнал. 2019. № 3. С. 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30

Локшина О. І. Міжнародні порівняльні дослідження якості знань учнів як інструмент діагностики якості освітніх систем. Педагогіка і психологія. 2007. № 2. С. 60–70.

Luhmann N. Macht. Erschienen, 2012. 180 s. https://doi.org/10.36198/9783838537146

Малихін О. Аспектний аналіз категорій «пізнавальна самостійність» і «пізнавальна активність» у контексті організації самостійної навчальної діяльності студентів. Рідна школа № 3. 2011. С. 25-29. URL: http://surl.li/awehq

Малихін О. В. Ієрархія компетентностей сучасного педагога. 1025-річчя історії освіти в Україні: традиції, сучасність та перспективи: матер. Міжнародної наук. конф. К.: Київський університет ім. Б. Грінченка, 2014. с. 65–75.

Малихін О. В. Мотиваційно-цільовий компонент самостійної навчальної діяльності студентів вищого педагогічного навчального закладу. Рідна школа. 2005. № 8. С.28–30.

Малихін О. В., Гриценко І. С. Теоретичні основи реалізації компетентнісного підходу в організації самостійної освітньої діяльності: монографія. Київ: НУБіП України, 2016. 489 с.

Малихін О. В. Дидактичні механізми формування рефлексивної компетентності студентів. Проблеми освіти. 2015. Вип. 84. С. 206−211.

Старий Світ приречений. Новий - неминучий! URL: https://art-slav.blogspot.com/2020/01/blog-post_12. html.

Mescon M. H. Fundamentals of Management. New York: Harper & Row, 2016, 672 p.

Назарук О. Довіра як передумова формування позитивного соціального досвіду особистості. Проблеми загальної та педагогічної психології : збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюшка НАПНУ. Київ : Інституту психології ім. Г. С. Костюшка НАПНУ, 2010. Т. 12. С. 216-224.

Національна доктрина розвитку освіти. Освіта України. 2002. № 33. С. 4.

Нестуля С., Кононець Н. Сучасні методологічні підходи до розробки освітньої програми підготовки магістрів «Педагогіка вищої школи». Сучасні освітні технології. Вища школа. 2020. № 9. С.25-38.

Паращенко Л. І. Державне управління розвитком загальної середньої освіти в Україні: методології, стратегії, механізми: моногр. Київ : Майстер книг, 2011. С.18; С.45-46; С. 137. 536 с.

Пастовенський О. В. Наукові основи громадсько-державного управління загальною середньою освітою в регіоні : [моногр.] / За наук. ред. Л.М. Калініної. Житомир : ПП «Рута», 2014.

Педагогічна логіка. URL: https://allreferat.com.ua/uk/pedagogika_metoduka_vukladanny/referat/4125

Пиньковская Э. А. Спаси и сохрани: в 3-х т. Черкассы: Издатель Чабаненко Ю. А., 2011. Т. 1. 814 с.

Сисоєва С. Освіта і особистість в умовах постіндустріального світу: монографія. Хмельницький: ХГПА. 324 с.

Словник української мови. Академічний тлумачний словник (1970 –1980). URL: http://sum.in.ua/.

Столяренко О. В. Теоретичні і методичні основи виховання ціннісного ставлення людини в учнів загальноосвітньої школи : автореферат дис док. пед. наук : 011. 130.00.07. Вінниця, 2018. С. 15.

Супрунець Т. А. Аксіоматичні ядра головних соціологічних підходів стосовно довіри та довірчих відносин. Міжнародний науковий форум : соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2013. Вип. 13. С. 43-55.

Сухомлинська О. В. Моральне виховання учнів: педагогічна наука та практика. Вічне слово. 2017. № 1. С. 3-6.

Топузов О. М., Калініна Л. М. Експериментальний майданчик Всеукраїнського рівня – Авторська школа Ганни Матвеєвої. Директор школи. 2015. № 11-12 (705-706). С. 95-103.

Тягло О. В. Теорія і практика демократичної держави: рефлексії Карла Поппера. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2009. № 3. С. 117-131. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VKhnuvs_2009_3_18.

Феномен довіри у соціогуманітарному дискурсі сучасної України URL: https://ipiend.gov.ua/wp-content/ uploads/2018/07/napadysta_fenomen.pdf.

Fukuyama F.Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. Penguin Putnam; First Edition, 1995. 480 р.

Цивілізація : матеріали вікіпедії. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A6%D0%B8%D0

%B2%D1%96%D 0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F.

Черкашина Т. В. Теоретичні і методичні основи професійного самовдосконалення викладача як суб’єкта самопізнавальної діяльності: монографія. Київ, 2014. 257 с.

Шакуров Р. Х. Социально-психологические основы управления: руководитель и педагогический коллектив. Москва : Просвещение, 1990. 208 с.

Sztompka P. Zaufanie. Fundament społeczeństwa Kraków: Wydawnictwo: ZNAK. 2007, 420 s.

Sztompka P. Socjologia zmian społecznych. Kraków: Znak 2010. 324 s.

Eisenstadt N. S. Multiple modernities. Daedalus. 2000. Vol. 129, No 1. pp. 1-29. URL: http://www.jstor.org/ stable/20027613.

Kremen, V.H. (Ed.). (2017). National Report on the State and Prospects of Education Development in Ukraine. National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Kyiv: Pedahohichna dumka. URL: https://lib.iitta. gov.ua/706242/

Monitoring the quality of education: world achievements and Ukrainian perspectives. O Lokshyna, T Lukina, O Liashenko Kyiv: KIS, 2004.

Shannon R. E., Systems Simulation : The An Science (Englewood Cliffs; NI. : Prentive-Hall, 1975. р. 4.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-28