Innovative approaches to the construction of integrative thematic minicourses for improving the qualifications of teachers in the conditions of war

Автор(и)

Ключові слова:

teacher training, higher school, psychological and pedagogical activity, extreme conditions, integration, mini-special courses, modeling

Анотація

The choice of the research topic is determined by the fact that the teacher’s preparation for activities in the conditions of war requires theoretical substantiation and correction of its content, scope and methodical foundations. A teacher’s professionalism is influenced both by modern global integration processes regarding quality assurance of higher education and the ability to act in extreme conditions. It is found that modern processes in society give rise to requests for the creation of new and improvement of existing technologies for the formation of innovative educational activities. Among a number of indicators of innovative development opportunities in higher education, it is singled out the modernization of the structure of educational and methodological complexes to ensure their flexibility and efficiency. For this purpose, it is considered the possibility of introducing integrative mini-special courses into the system of improving the qualifications of teachers of higher education. Integrative courses are considered as a didactic system in which regularities and contingencies of the integrative approach in the formation of its content are revealed. The integrative course at the methodological level is considered as a whole with the emergence of a new quality due to a different way of connecting the elements that make up its interdisciplinary content. The importance of the worldview function of the integrative course is shown from the standpoint of the formation of integrative methodological knowledge in teachers. The conceptual principles of designing integrative courses are formulated; criteria for feasibility of introduction into the educational process are developed; important characteristics are singled out and a number of methodological approaches are used for their construction: systemic, informational, structural, model, integrative. The criterion of optimality is chosen as the key criterion for the design of an integrative mini-course. An important stage is the modeling of the functional characteristics and effectiveness of the integrative mini-course. It is found that it serves to provide integrative methodological knowledge. The axiological function of the integrative mini-course is singled out, which consists in the formation of global human values. It is shown that the development of the teacher’s pedagogical professionalism takes place in the conditions of constant changes in activity structures and functional boundaries, within which self-determination is necessary, and is ensured by the interaction of natural processes associated with the activity of the individual and artificial processes associated with the activity of the environment. For this purpose, a psychological substantiation of the objectives of studying the mini-course is carried out, resulting from the requirements of taking into account the real situation in society. It is shown that its study will develop the readiness of teachers to form psychological and pedagogical competence due to motivational, cognitive, activity and personal components.

Біографії авторів

Marianna Pajkuš, Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького

доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри біофізики

marianna.gron@gmail.com

Iryna Savka, Львівський національний університет імені Івана Франка

доктор педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри іноземної мови,

savka68@meta.ua

Olena Popadič, Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет»

доктор педагогічних наук,

професор кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи

olena.popadych@uzhnu.edu.ua

Oksana Bilyk, Національний університет «Львівська політехніка»

кандидат педагогічних наук, доцент,

доцент кафедри іноземних мов

Lubik.anelia@gmail.com

Iryna Zinčuk, Національний університет «Львівська політехніка»

викладач кафедри іноземних мов

irynaz2009@i.ua

Посилання

Бойченко Т. Є. Пріоритети інтегративного курсу “Валеологія” в системі національної освіти // Iнтеграцiя елементiв змiсту освiти. – Полтава, 1994. – С. 64-65.

Буйницька О. П., Варченко-Троценко Л. О., Терлецька Т. С., Настас Д.Л. Модернізація системи електронного навчання університету до потреб учасників освітнього процесу. Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету”, 2020. №9, С. 1-14. https:// doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.1

Буйницька О. П., Василенко С. В. Використання ЕНК для підвищення цифрової компетентності майбутніх учителів. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету», 2019. Спецвипуск «Нові педагогічні підходи в STEAM освіті». С. 44-62. https://doi. org/10.28925/2414-0325.2019s5

Володько В. Педагогічна система навчання: теорія, перспективи, практика. – К.: Пед. преса, 2000. – 148с.

Дьомін А., Угринюк М., Блозва І. Проблемне заняття в коледжі з використанням домінантного інтегруючого поняття // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2000. – № 2. – С. 117-124

Зіньковський Ю.Ф. Моніторинг якості професійної освіти // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992-2002. Зб. наук. праць до 10 річчя АПН України. – Ч. 2. – Харків: “ОВС”, 2002. – С.200- 216

Козловська І. Теоретико-методологічні аспекти інтеграції знань викладачів (дидактичні основи). – Львів: Світ, 1999. - 302 с

Лігоцький А. О. Теоретичні основи проектування сучасних освітніх систем. – К.: Техніка, 1997. – 210с.

Морзе, Н. В., Буйницька, О. П. Підвищення рівня інформаційно-комунікаційної компетентності науково-педагогічних працівників–ключова вимога якості освітнього процесу. Інформаційні технології і засоби навчання, 2017. №59(3). С. 189-200. https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1667

Морзе, Н. В., Буйницька, О. П. Система рейтингових показників оцінювання діяльності викладачів сучасних університетів. Науковий часопис НПУ імені МП https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.112 ISSN: 2414-0325. Open educational e-environment of modern University, № 11 (2021) 2. Комп’ютерно- орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць, 2017, 19, С. 34-44.

Мудрак В. Інформаціологічна модель професійно-педагогічної компетентності сучасної системи вищої освіти України / В. Мудрак // Філософія освіти. - 2010. - № 1-2 (9). - С. 311-317.

Музиченко В., Повторєва С. Філософські засади структурного методу пізнання // Філософські пошуки. – 1997. – Вип.1-2. – С. 51-56

Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Зб.наук. праць. – Ч.2. – К., 2001. – 302с.

Оршанський Л. В. Система модульного навчання та персональна модель управління художньо- трудовою діяльністю майбутніх учителів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. 2006. Вип. 10. Київ ; Вінниця : Планер, 2006. С. 70–74.

Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти». URL:https://mon.gov.ua/ ua/news/zatverdzheno-standart-na-grupu-profesij-vikladachizakladiv- vishoyi-osviti (дата звернення: 18.09.2021).

Словник іншомовних слів / за ред. О. С. Мельничука. Київ : УРЕ, 1985. 775 с., .

Собко Ярослав Максимович Теоретичні та методичні основи інтегративних курсів : монографія / За ред. С.У.Гончаренка. Львів : Сполом, 2006. 332 с.

Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2000. – 486с.

Федірчик Т. Д. Теоретико-методичні засади розвитку педагогічного професіоналізму молодого викладача вищої школи в процесі науково-педагогічної діяльності, дис. на здоб. наук. ступеня доктора пед. наук спец: 13.00.04 / Федірчик Тетяна Дмитрівна. –Чернівці, 2016, 452с

Філософські пошуки. – 1997. – Вип.1-2. – 234с..

Pelletier K., Brown M., Brooks D. C., McCormack M., Reeves J., Arbino N., ... & Mondelli V. (2021). 2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition, EDU, 2021.URL: https://library.educause.edu/ resources/2021/4/2021-educause-horizon-reportteaching-and-learning-edition (date of access: 16.09.2021).

Zierer K. Seel N. M. Bivliometric synthesis of educational productivity research: benchmarking the visibility of German educational research, Research in Comparative and International Education, 2019. Vol. 14 (2). P. 294-317. https://doi.org/10.1177/1745499919846189 (date of access:10.09.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-28