Educational activity of the Ukrainian Greek Catholic Church as an important factor of socio-cultural transformations in independent Ukraine

Автор(и)

  • Iurii Shcherbiak Західноукраїнський національний університет

Ключові слова:

Українська Греко-Католицька Церква, просвітницька діяльність, освітня доктрина, релігійна освіта, морально-етичні цінності, соціокультурні процеси

Анотація

It is proved that in the period of political and socio-economic transformations in Ukraine, issues related to socio-cultural problems are especially relevant, which consider not only theoretical models but also practical advice son cooperation between the state, Church and society in solving social, educational problems, place and role of man in the modern socio-cultural space of Ukraine.

The main directions of educational activity of the Ukrainian Greek Catholic Church in the conditions of modern state-building process in Ukraine are revealed. The influence of the Ukrainian Greek Catholic Church on the formation of the system of moral and ethical values of Ukrainian society and its role in overcoming the spiritual crisis caused by the domination of the totalitarian political regime is clarified. The educational policy of the Ukrainian Greek Catholic Church is analyzed, the models and tasks of the Church at the present stage are proposed.

The Church, education and science as a universe that unites all spheres of human existence undoubtedly play a decisive role in inventing answers to the challenges of civilization facing Ukraine and its culture. The educational activity of the Church really directs the life-creating processes, ensures the formation of the young generation of Ukrainians with harmoniously developed intellect, inherited experience, moral principles and values.

It is substantiated that the Church, having a high level of trust in society, has a significant potential to influence the public consciousness and it is an effective means regulation of social behavior. In particular, through the Church’s preaching, catechetical, educational and charitable activities, it can promote the formation of moral qualities in citizens, such as patriotism, honesty, decency, obedience to the law, tolerance, trust, solidarity, etc., which are strongly associated with a set of civic virtues.

It is emphasized that religious organizations of the Ukrainian Greek Catholic Church in Ukraine have a high dynamics of growth and strengthening of their presence in various social and socio-cultural spheres. Through forms of participation of socially active believers organized in such way, the Ukrainian Greek Catholic Church has a direct influence on society. These associations exist in both public and private form, have their own purpose and task, but operate only with the permission of the Church and under its patronage. The important point is that all communities carry out educational activities in the spirit of Christianity, conduct religious practices, and provide assistance to target groups.

It is proved that the UGCC at the present stage of statehood has managed to strengthen its position not only in terms of socio-material base, but also created the most developed system of spiritual education. Having identified the cultural and educational direction in church construction as a priority, the Church outlined its main factors: the education of priests, theological formation of the clergy, educational work with youth, families, helping the terminally ill, the disabled, widows, the cardinal elevation of catechism education, adaptation of the structure of monastic communities to the requirements of the Second Vatican Council.

 

 

Доведено, що в період політичних та соціально-економічних трансформацій в Україні, особливо актуально постають питання, присвячені соціокультурній тематиці, у яких розглядаються не лише теоретичні моделі, а й практичні поради щодо співпраці держави, Церкви та суспільства у вирішенні соціальних, освітніх проблем та місця і ролі людини у сучасному соціокультурному просторі України.

Розкрито основні напрямки просвітницької діяльності Української Греко-Католицької Церкви в умовах сучасного державотворчого процесу в Україні. З’ясовано вплив УГКЦ на формування системи морально-етичних цінностей українського суспільства та її роль у подоланні духовної кризи, спричиненої пануванням тоталітарного політичного режиму. Проаналізовано освітню політику УГКЦ, запропоновано моделі та завдання Церкви на сучасному етапі.

Вирішальну роль у винайденні відповідей на цивілізаційні виклики, що стоять перед Україною та її культурою, безперечно, належить Церкві, освіті та науці як універсуму, що об’єднує всі сфери буття людини. Просвітницька діяльність Церкви реально скеровує життєтворчі процеси, забезпечує становлення молодої генерації українців із гармонійно розвинутими інтелектом, успадкованим досвідом, моральними принципами та ціннісними настановами.

Обґрунтовано, що Церква, маючи високий рівень довіри в суспільстві, володіє значним   потенціалом   впливу   на   суспільну   свідомість та дієвими засобами регуляції соціальної поведінки. Зокрема, завдяки здійсненню Церквою проповідницької, катехизаційної, просвітницької та доброчинної діяльності вона може сприяти формуванню у громадян моральних якостей, таких як патріотизм, чесність, порядність, законослухняність, толерантність, довіра, солідарність тощо, які стійко асоціюються з набором громадянських чеснот.

Акцентовано увагу, що релігійні організації УГКЦ в Україні демонструють високу динаміку зростання й посилення своєї присутності в різних суспільних та соціокультурних сферах. Через такі організовані форми участі суспільно-активних віруючих, УГКЦ здійснює безпосередній вплив на суспільство. Ці об’єднання існують як у суспільній, так і в приватній формі, мають власну мету і завдання, але діють виключно з дозволу Церкви та під її патронатом. Важливим моментом є те що, усі спільноти проводять виховну і навчальну діяльність у дусі християнства, провадять релігійні практики, а також надають допомогу цільовим групам.

Доведено, що УГКЦ на сучасному етапі державності зуміла зміцнити своє становище не лише в питаннях соціально-матеріальної бази, але й створила найбільш розвинену систему духовної освіти. Визначивши культурно-просвітницький напрямок   у   церковному   будівництві за пріоритетний, Церква окреслила його основні чинники: справи виховання священиків, богословської формації духовенства, освітньо- виховної праці з молоддю, родинами, допомоги невиліковно хворим, інвалідам, удовам, з кардинального піднесення рівня катехизації та непрофесійної богословської освіти, пристосування устрою монаших спільнот до вимог ІІ Ватиканського собору.

Біографія автора

Iurii Shcherbiak, Західноукраїнський національний університет

doctor of pedagogical sciences professor of departments information activities and socio-cultural activities West Ukrainian National University

 

Щербяк Юрій Адамович

доктор педагогічних наук,

професор кафедри інформаційної та соціокультурної діяльності Західноукраїнського національного університету

Посилання

Паславський І. Між Сходом і Заходом. Нариси з культурно-політичної історії Української Церкви. - Львів, 1994. - С. 37.

Стоцький Я. Релігійна ситуація в Україні: проблеми, тенденції розвитку (1988-1998 рр.) Тернопіль, 1999. – 120 с.

Дані Департаменту у справах релігій та національностей Міністерства культури України / РІСУ (risu.org.ua/ua/index/resourses/statistics/ukr_2019/75410/).

Церква, суспільство, держава у протистоянні викликам і загрозам сьогодення (інформаційні матеріали)). Інформаційні матеріали підготовлені до чергового засідання постійно діючого круглого столу “Релігія і влада в Україні: проблеми взаємовідносин” 24 травня 2017 р. Київ: Центр Разумкова, 2017. С. 40.

Церква, суспільство, держава у протистоянні викликам і загрозам сьогодення (інформаційні матеріали)). Інформаційні матеріали підготовлені до чергового засідання постійно діючого круглого столу “Релігія і влада в Україні: проблеми взаємовідносин” 24 травня 2017 р. Київ: Центр Разумкова, 2017. С. 6.

Особливості релігійного і церковно-релігійного самовизначення українських громадян: тенденції 2010-2018 рр. та Держава і Церква в Україні-2018: підсумки року і перспективи розвитку відносин (інформаційні матеріали) / Razumkov centre (razumkov. org.ua/uploads/article/2019_Religiya.pdf).

Особливості релігійного і церковно-релігійного самовизначення українських громадян: тенденції 2010-2018 рр. та Держава і Церква в Україні-2018: підсумки року і перспективи розвитку відносин (інформаційні матеріали) / Razumkov centre (razumkov. org.ua/uploads/article/2019_Religiya.pdf).

«Для учасників Революції гідності Майдан був храмом, а стела Незалежності – його вівтарем» (https://ucu.edu.ua/news/dlya-uchasnykiv-revolyutsiyi-gidnosti-majdan-buv- hramom-a-stelanezalezhnosti-jogo-vivtarem-o-vasyl-rudejko/).

Михайло Черенков. Богослов›я після майдану: зрозуміти, змінитись, уявити / РІСУ (risu.org.ua)

Перший Синод єпископів УГКЦ в незалежній Українській державі // Визвольний шлях

Лондон, 1992. – КН. 8. – С. 922-923.

Пащенко В. Греко-католики в Україні – Полтава “АСМІ”, 2002. – С. 533

Крив’як Б. Ювілей інституту історії Церкви // Патріархат – Нью-Йорк, 1998. – Ч. 11. – С. 20-21.

Програмова промова на відкриті патріаршого собору // Визвольний шлях – Лондон, 1997. – КН. 1. – С. 52-56.

Патріарший собор Української Греко-Католицької Церкви у Львові // Визвольний шлях – Лондон, 1997. – КН. 1. – С. 56.

Звернення патріаршого собору // Визвольний шлях – Лондон, 1997. – КН. 2. – С. 164-166.

Киричук О. Державно-правове регулювання діяльності Української греко-католицької церкви в Україні // Історія релігій в Україні. Науковий щорічник 2004 р. – Книга І. – Львів “Логос”, 2004. – С. 275-282.

Пащенко В. Греко-католики в Україні – Полтава “АСМІ”, 2002. – С. 542

Рибачук М. Ф. Українська церква: історія, сучасність, персоналії – Київ, Український Центр духовної культури – 2001. – 275 с.

Швед М. Системний підхід до християнського виховання молоді // Виховання молодого покоління на принципах християнської моралі в процесі духовного відродження України. Біблія на теренах України. Наукові записки. Т. 2. – Острог, 2000. – С. 510-515.

Пащенко В. Греко-католики в Україні – Полтава “АСМІ”, 2002. – 615 с.

Недавня О. УГКЦ на “Великій” Україні: можливості, проблеми, перспективи // Українське релігієзнавство – Київ, 2002. – № 23. – С. 56-66.

Стоцький Я. Релігійна ситуація в Україні: проблеми, тенденції розвитку (1988-1998 рр.) Тернопіль, 1999. – 120 с.

Гадьо Н. Р. Медіастратегії Католицької Церкви в інтернеті. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук із соціальних комунікацій (доктора філософії) за спеціальністю 27.00.04 – «Теорія та історія журналістики». – Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів, 2017.

Щербяк Ю. Концептуальні засади освітньої доктрини Української Греко-Католицької Церкви в ХХ столітті. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2006. – 588 с.

Гаврилова Н. До питання про правові засади викладання християнської етики в середній школі // Наукові Записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Історія. – 2002. – № 4. – С. 112-115.

Християнська етика (методичний посібник) 1-11 класи. – Львів, 1997. – 159 с.

Коваль С. Виховуємо учнівську молодь на християнських вартостях // Виховання молодого покоління на принципах християнської моралі в процесі духовного відродження України. Біблія на теренах України. Наукові записки. Т. 3. – Острог, 2000. С. 353-358.

Яроцький П. Об’єднані єдиною долею українського народу (українське православ’я і греко-католицизм) // Свобода віровизнання. Церква і держава в Україні. Матеріали міжнародної наукової конференції – Київ, 1994. – С. 19-24.

Концепція екуменічної позиції Української греко-католицької церкви // Людина і світ. – Київ, 2000. – № 7. – С. 36-42.

Католицькі релігійні організації України [Електронний ресурс]. // Релігійно- інформаційна служба України. – 2013. – Режим доступу : http://risu.org.ua/ua/index/ monitoring/society_digest/52490.

Європейська Федерація християнських вчителів [Електронний ресурс] // Комісія у справах мирян УГКЦ. – Режим доступу : 184 http://www.laityugcc.org.ua/laity_catholic/ articles/jevropejska-federacija-xristijanskixvchiteliv.html.

Братство сопричастя і визволення [Електронний ресурс] // Комісія у справах мирян УГКЦ. – Режим доступу : 176 http://www.laityugcc.org.ua/laity_catholic/articles/fraternity- of-communion-andliberation.html.

Всесвітня організація випускників закладів католицької освіти [Електронний ресурс] // Комісія у справах мирян УГКЦ. – Режим доступу : http://www.laityugcc.org.ua/laity_ catholic/articles/world-organisation-of-formerpupils-of-catholic-education.html.

Всесвітній союз католицьких вчителів [Електронний ресурс] // Комісія у справах мирян УГКЦ. – Режим доступу : http://www.laityugcc.org.ua/laity_catholic/articles/world- union-of-catholicteachers.html.

Міжнародне бюро католицької освіти [Електронний ресурс] // Комісія у справах мирян УГКЦ. – Режим доступу : http://www.laityugcc.org.ua/laity_catholic/articles/catholic- international-educationoffice.html.

Мережа регіональних організацій Карітасу України [Електронний ресурс] // Карітас України. – 2014. – Режим доступу : http://caritasua.org/index.php/uk/about-88/network-of- caritas-ukraine.

Діяльність Карітас Україна [Електронний ресурс] // Карітас Україна. – 2014. – Режим доступу : http://caritas-ua.org/index.php/uk/activity.

Українська молодь – Христові [Електронний ресурс] // Комісія у справах мирян УГКЦ. – Режим доступу : http://www.laityugcc.org.ua/mirjanskiorganizaciji-ugkc/articles/ ukrajinska-molod-xristovi.html.

Академія Української Молоді [Електронний ресурс] // Комісія у справах мирян УГКЦ. – Режим доступу : http://www.laityugcc.org.ua/mirjanskiorganizaciji-ugkc/articles/ akademija-ukrajinskoji-molodi.html.

Федерація українських католицьких студентських та академічних товариств «ОБНОВА» [Електронний ресурс] // Комісія у справах мирян УГКЦ. – Режим доступу :http://www.laityugcc.org.ua/mirjanski-organizacijiugkc/articles/federacija-tovaristv- obnova.html.

Центр Мирянського Лідерства [Електронний ресурс] // Комісія у справах мирян УГКЦ. – Режим доступу : http://www.laityugcc.org.ua/mirjanskiorganizaciji-ugkc/articles/centr- mirjanskogo-liderstva.html.

Рух «За життя» [Електронний ресурс] // Комісія у справах мирян УГКЦ. – Режим доступу : http://www.laityugcc.org.ua/mirjanski-organizacijiugkc/articles/za-zhittja.html.

Курилець Т., о. Фігас Р. Україна після Томосу: контекст подій, виклики та екуменічні перспективи, Інститут екуменічних студій УКУ, 2020 / (ecumenicalstudies.org.ua)

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-12

Номер

Розділ

Статті