Structuring the art world of Bohdan Lepky
Ключові слова:
genre, art world, Ukrainian culture, personality, writerАнотація
Poetry, prose, journalism, historical and literary works, memoirs and rich correspondence - a significant achievement of the cultural figure and multifaceted personality of Bohdan Lepky.
National consciousness for B. Lepky was an indispensable condition for the existence of the nation. As a writer, publicist and literary critic, he believed that a nationally conscious person loves his homeland, knows its history and culture, respects folk traditions, and is proud of his nationality.
The author’s consciousness appears as a variety of plot-plot values. In fact, they feel generated primarily by the author in the genealogical picture of the world, which he organically assimilates in the socio-cultural environment, conducting a relentless dialogue with readers, critics, publishers, with the organizers of artistic and cultural life.
We consider it expedient to state and describe a slice of genealogical practice reflected in newspaper and magazine criticism of the 1920s and 1930s, and thus to correlate it with the historical and literary paradigm that changed from the early 1920s to the early 1950s. Twentieth century.
It was then that the prose works of various genres were published, found a certain imprint in criticism and different popularity in readers’ circles.
In our opinion, the structuring of Bohdan Lepky’s art world can be traced more effectively from the lower level of consideration of his genre system. Now there are many versions of the modern understanding of the existence of literary works of different genres.
We can speak of “objectivity” in the humanities in the sense that each new generation of writers, critics, and literary critics finds a ready-made cultural phenomenon created for it. And then begins the movement towards the convergence of horizons of vision of culture by predecessors and successors.
The problem of structuring the artistic world of B. Lepky through the prism of the writer’s genre system remains open for further research on the basis of a holistic system approach to Lepky’s work, his place in the context of Ukrainian culture - this component of European culture.
Посилання
Білецький Л. Поет туги і смутку // Лепкий Б. Під тихий вечір. – Вінніпеґ: Тризуб, 1953. – С. 5-16.
Білецький Л.Т. Основи української літературно-наукової критики. – К.: Либідь, 1998. – 408 с.
Буркалець Н.В. Поетика малої прози Б.Лепкого: Автореф. Дис канд. філол. наук: 10.01.06 / Інститут літератури ім. Т.Шевченка. – К., 1999. – 16 с.
Вальнюк Б.І. Поетика історичної романістики Б.Лепкого: Автореф. дис. ... канд. філол. наук: 10.01.01 / Прикарпатський університет ім.В.Стефаника. – Івано-Франківськ, 1998. – 18 с.
Державин В. Історична белетристика Б.Лепкого // Критика. – 1930. – Кн. 5. – С. 27-48.
Євшан М. Богдан Лепкий // Євшан М. Критика. Літературознавство. Естетика / Упор. Н.Шумило. – К.: Основи, 1998. – С. 188-194.
Єфремов С. Історія українського письменства. – К.: Феміна, 1995. – 688 с. Журавлі повертаються…: З епістолярної спадщини Б.Лепкого / Упор. В.Качкан. – Львів: Фенікс, 2001. – 920 с.
Колесса О. Ґенеза української новітньої повісті. – Прага: Держ. друкарня, 1927. – 27 с. // Українська літературознавча думка в Галичині за 150 років. Хрестоматія. – Львів: Львів. нац. ун-т ім. І.Франка, 2002. – Т. 1. – С. 132-152.
Коструба Т. Богдан Лепкий. “Веселка над пустирем” [рец.] // Дзвони. – 1931. – Т. 4. – С. 414-416.
Коструба Т. Богдан Лепкий. Сотниківна [рец.] // Дзвони. – 1931. – Т. 6. – С. 430-431.
Кошелівець І. Роман як жанр // Сучасність. – 1981. – Ч. ІІ (251). – С. 96-109.
Кучма Н.З. Літературна критика в Західній Україні 20-30-х рр. ХХ століття. – Тернопіль: ТДПУ, 2004. – 232 с.
Лепкий Б. Начерк історії української літератури / Фотодрук з післясловом Олекси Горбача. – Мюнхен: УВУ, 1991. – 272 с.
Лепкий Б. Наше письменство. Короткий огляд української літератури від найдавніших до теперішніх часів. – Краків: Укр.вид-во, 1941. – 135 с.
Лепкий Б. Про життя і твори Т.Шевченка. – К.: Україна, 1994. –173с. Лепкий Б. Чим жива українська література? – Відень: Союз визволення України, 1915. – 23 с.
Литвиненко Т.М. Історіософська концепція пенталогії Б.Лепкого “Мазепа” та її художня реалізація. – Суми: Слобожанщина, 2001. –164с.
Нивинський А. Історична повість поширюється // Назустріч. – 1936. – Ч. 23 від 1.12. – С. 2.
Нивинський А. Історична повість в ХІХ ст. // Назустріч. – 1937. – Ч. 1 від 1.01. – С. 5.
Потебня О.О. Естетика і поетика слова: Збірник. – К.: Мистецтво, 1985. – 302 с.
Рудницький М. Дещо про повість // Діло. – 1929. – 3-4 квітня.
Рудницький М. Історичні і воєнні повісти. ІІ. „Батурин” і „Полтава” // Діло. – 1929. – 18 вересня. – С. 2.
Рудницький М. Богдан Лепкий // Рудницький М. Від Мирного до Хвильового. – Львів: Діло, 1936. – С. 273-281; Слово і час. – 1992. – № 11. – С. 28-31.
Сивіцький М. Богдан Лепкий: Життя і творчість. – К.: Дніпро, 1993. – 254 с.
Соколова В.В. Національно-патріотичне й загальнолюдське в історичному романі Б.Лепкого “Мазепа”: Автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.01 / Одеський державний університет ім. І.Мечнікова. – Одеса, 1997. – 16 с.
Шах Ст. Нова повість Б.Лепкого “Під Тихий Вечір”, повість-казка // Діло. – 1925. – Ч. 24.
Шерех Ю. Пороги і запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології: У 3-х т. – Харків: Фоліо, 1998. – Т. 1. – 607 с.; Т. 2. – 367 с.; Т.3. – 431 с.